14.05.2013

W zdrowym ciele zdrowy duch - a korzystnie wpływa ruch

                          

O tym, że „ruch to zdrowie” wiedzą chyba wszyscy, ale wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak dużo różnych korzyści zdrowotnych może on przynieść. Ludzie często myślą, że sport powinni uprawiać tylko ci, którzy chcą zrzucić parę kilogramów. Jest to nieprawdą, ponieważ wysiłek fizyczny jest potrzebny wszystkim, także tym szczupłym, gdyż oprócz spalania zbędnych kalorii wpływa pozytywnie na wiele innych funkcji organizmu. Niektórzy całymi latami skarżą się na przeróżne dolegliwości narzekając, że nie wiedzą, skąd ich niedomagania się biorą. Kiedy za poradą lekarza zaczynają uprawiać sport i robią to regularnie, ich choroby znikają jak ręką odjął. Okazuje się, że wiele problemów z krążeniem czy sercem bierze się właśnie z braku ruchu.

Uprawianie wszelakich sportów wpływa korzystnie na nasz układ oddechowy i krwionośny. Dzięki temu, że podczas ruchu oddech staje się przyśpieszony, zwiększa się pojemność płuc, a co za tym idzie – także ilość tlenu wtłaczanego przez nie do krwiobiegu. Podczas sportu trenujemy mięśnie nóg, ramion, oraz serce, które dzięki wysiłkowi przystosowuje się do znoszenia większych obciążeń. Dzięki temu znacznie spada ryzyko wystąpienia zawału serca. Męcząc się sprawiamy, że spada poziom cholesterolu w naszej krwi, co eliminuje także w dużym stopniu ryzyko wystąpienia miażdżycy.
Nasz organizm dotlenia się i staje się wytrzymalszy. Dzięki fizycznemu wysiłkowi organizm ludzki łatwiej się też oczyszcza – zwiększony przepływ krwi przez tkanki powoduje usprawnienie usuwania zbędnych produktów przemian metabolicznych. Regularne uprawianie sportów poprawia ogólną sprawność fizyczną, co ma tym większe znaczenie, im jest się starszym.

Ruch działa dodatnio także na psychikę, ponieważ ma wpływ na rozładowywanie napięć, które się w nas gromadzą. Ponadto podczas wysiłku mózg wytwarza endorfiny, czyli hormony odpowiedzialne za dobry nastrój. Plusem jest także to, że uprawiając sporty drużynowe wraz z naszymi bliskimi, możemy znacznie poprawić nasze relacje z nimi.

Jeśli więc chce się jak najdłużej cieszyć dobrym zdrowiem, najlepiej nie zwlekać i od razu zacząć uprawiać sport. Jednak decydując się na to należy pamiętać, by nie rozpoczynać treningów od razu z grubej rury, ostrym wysiłkiem już pierwszego dnia. Najlepiej z początku poćwiczyć tylko trochę, do umiarkowanego zmęczenia, które początkowo będzie następować szybko. Najkorzystniej jest trenować codziennie lub choć co drugi dzień, przy każdym treningu stopniowo zwiększając ilość wysiłku. Dobrze dla naszego zdrowia jest uprawiać sport na świeżym powietrzu, jednak jeśli nie mamy takiej możliwości to nie zniechęcajmy się, bo trening w zaciszu domowym także bardzo dobrze na nas wpłynie. Poświęcając ćwiczeniom fizycznym 15 - 20 minut dziennie na pewno nie odczujemy przez to braku czasu na inne sprawy, a możemy zdziałać dzięki temu cuda dla swojego zdrowia!
dbam o zdrowie

0 komentarze:

Prześlij komentarz