15.05.2013

Właściwe odżywianie kluczem do zdrowia

                 

Jedną z najważniejszych czynności w dbaniu o zdrowie jest właściwe odżywianie. Jeśli nie będziemy jeść zdrowo, możemy być prawie pewni, iż prędzej czy później coś w naszym organizmie zacznie szwankować.

Co to znaczy odżywiać się właściwie? To znaczy tak, aby w posiłkach dostarczać naszemu organizmowi wszystkich potrzebnych mu składników w odpowiednich ilościach, a zarazem dbając o to, by nie zaśmiecać go niepotrzebnymi substancjami, z których usunięciem mógłby mieć potem problem. Właściwe odżywianie to także posilanie się o regularnych, przeznaczonych na jedzenie porach. Śniadanie na przykład należy spożyć niedługo po przebudzeniu się, dbając o to, by nie jeść go w pośpiechu. Kolację powinno się jeść nie później, niż trzy godziny przed snem, przy czym nie jest wskazane, by była ona ciężkostrawna. Jednak kiedy kładziemy się spać po takim czasie od posiłku, możemy poczuć się znowu głodni, czego także powinniśmy unikać. Jeśli tak się dzieje, to przed snem można zjeść lekkostrawne co nieco, np. jogurt.
Posiłki w ciągu dnia powinny być regularne, spożywane w równych odstępach czasu, np. co 2-3 godziny. Pamiętajmy też, by nie śpieszyć się z jedzeniem, tylko powoli i dokładnie przeżuwać kęsy, co pomoże naszemu żołądkowi lepiej strawić posiłek.

Ważniejsze jednak od tego kiedy jeść, jest to CO jeść. Powinny to być dania, które zapewnią nam odpowiednią porcję niezbędnych minerałów. Należy spożywać dużo pełnoziarnistych produktów zbożowych, z mąki razowej bądź żytniej; makaronów razowych; brązowego ryżu, które to dostarczą nam węglowodanów złożonych.
Węglowodany te powinny zaopatrzać nas połowę niezbędnych kalorii. Wskazane jest spożywanie także dużej ilości warzyw oraz owoców, a tych pierwszych powinniśmy jeść więcej niż drugich. Dostarczają one do organizmu witamin, składników mineralnych, błonnika oraz naturalnych przeciwutleniaczy. Nie powinniśmy także stronić od przetworów mlecznych, które zaopatrzają nas w cenny wapń, a także białko i witaminę B2. Pamiętać należy, iż zdrowsze są produkty mleczne o niskiej zawartości tłuszczu niż te charakteryzujące się wysoką jego zawartością. Dobrze jest od czasu do czasu posilić się czymś, co ma w sobie dużo białka, jak na przykład mięso, ryby czy jaja, żywności takiej jednak nie powinniśmy spożywać codziennie. Korzystniej dla zdrowia jest zjeść mięso chude i drobiowe niż na przykład wieprzowe. Nie zaszkodzi też wzbogacić diety o takie składniki jak rośliny strączkowe (fasola, bób), nasiona czy orzechy.

A teraz trochę o tym, czego jeść nie powinniśmy. Do tej grupy dań należą fast foody, które, jak wiadomo, zawierają mnóstwo niezdrowych składników. Tłuszcze są potrzebne organizmowi, jednak w niewielkich ilościach, więc pamiętajmy, by nie spożywać ich w nadmiarze. „Zakazanym” produktem jest także sól. Jak najbardziej postarajmy się ograniczać też słodycze, choć nie eliminujmy ich zupełnie, bo trochę cukru jest potrzebne organizmowi. Produkty pszenne najlepiej zastąpić jest razowymi.

Na obrazku widoczna jest piramida żywieniowa, opracowana przez Instytut Żywności i Żywienia. Pokazuje ona, w jakich proporcjach powinno się spożywać poszczególne typy żywności. Na dole znajdują się produkty, których powinniśmy jeść najwięcej, a na górze te, których ilość należałoby jak najbardziej ograniczyć.

Trudno może być zrezygnować z dotychczasowych przyzwyczajeń żywieniowych, jednak kiedy już się przemożemy, okaże się, że zdrowe odżywianie nie jest wcale takie straszne. Warto zmieniać złe nawyki na korzyść dobrych, a jednym ze złych przyzwyczajeń ludzi jest niezdrowe jedzenie. Tak więc zachęcam, by odstawić szkodliwe pokarmy na rzecz tych pełnowartościowych, które przecież ani w smaku, ani w cenie nie są gorsze od tych pierwszych. Nic więc na tym nie stracimy, a zyskać możemy wiele, bo aż własne zdrowie!
zdrowy tryb życia

0 komentarze:

Prześlij komentarz