27.06.2013

Jak zachować dobry wzrok

                   

Wzrok jest naszym najważniejszym zmysłem, dzięki któremu odbieramy z otoczenia ponad 80% informacji. Kiedy zaczyna się on pogarszać, spada nasze ogólne samopoczucie oraz wydajność. Niestety, dopóki nie zauważymy, że coś dzieje się nie tak z naszymi oczami, to nie przykładamy do nich zbyt dużej wagi. Dzieje się tak dlatego, iż to, że dobrze widzimy, odbieramy jako coś naturalnego, a dopiero pogorszenie wzroku zaczyna nas niepokoić. Jednak kiedy zaczynamy widzieć gorzej, to zazwyczaj nie da się już tego naprawić, można jedynie hamować dalsze pogarszanie się wzroku. Dlatego ważne jest, by o oczy zacząć dbać już wtedy, kiedy jeszcze nic złego się z nimi nie dzieje.

Ogromną rolę w dbaniu o wzrok odgrywają regularne badania okulistyczne. Można dzięki nim wykryć zawczasu postępującą wadę wzroku bądź ewentualne choroby, które nieleczone mogą spowodować nawet całkowitą utratę wzroku. Taką chorobą jest na przykład jaskra, która stopniowo uszkadza nerwy wzrokowe i jeśli nie będziemy jej przeciwdziałać, może doprowadzić do ślepoty. Jest to choroba, która daje objawy dopiero w późnym stadium rozwoju, lecz można ją wykryć na rutynowym badaniu, co pozwoli hamować jej postęp.
Osoby cierpiące na jakąś chorobę oczu bądź posiadające wadę wzroku powinny wykonywać badania okulistyczne przynajmniej raz do roku, a ludzie, którzy mają w pełni zdrowe oczy badać się powinni nie rzadziej, niż raz na dwa lata.

Oprócz kontrolnych wizyt u okulisty i stosowania się do jego zaleceń, niezmiernie ważne jest to, jak sami dbamy o swój wzrok. Pamiętać należy, że długotrwała praca przy komputerze, a także wielogodzinne czytanie książek - męczą oczy. Powinno się więc podczas tych czynności stosować parę chwytów, które zredukują zmęczenie oczu – a co za tym idzie – znacznie spowolnią proces pogarszania się wzroku.

Najważniejsze jest, by wpatrując się w monitor, nie „zapominać” o mruganiu powiekami. Zdarza się to niestety bardzo często, a skutkiem tego jest wysychanie spojówek i szybsze męczenie się oczu. Zapominanie o mruganiu jest jedną z głównych przyczyn szkodliwego działania komputera na wzrok. Należy także robić sobie regularne przerwy od patrzenia się w monitor. Podczas pracy na komputerze czy oglądania telewizji, powinniśmy co jakieś 45 minut oderwać wzrok od ekranu i wykonać serię ćwiczeń, dzięki którym nasze oczy odpoczną. Jedną z tych czynności jest patrzenie się przez okno na przedmioty, które znajdują się w różnej odległości od nas. Dobrze jest zatrzymać wzrok na czymś zielonym, ponieważ kolor ten pozytywnie wpływa na zmęczone oczy. Bardzo korzystnie wpływa także spokojne poruszanie źrenicami na różne strony – jest to taką „gimnastyką” dla gałek. Kolejną czynnością, która da wytchnienie naszym oczom, jest przyłożenie do nich rozgrzanych dłoni. Pocierając ręce o siebie można sprawić, by stały się ciepłe, a następnie przekazać owo ciepło zamkniętym oczom. Po tych ćwiczeniach, które potrwać powinny około dziesięciu minut, możemy ponownie wrócić do pracy przed monitorem.

Należy także zadbać o dobrą jakość powietrza w miejscach, gdzie spędzamy dużo czasu. Powinno ono być dostatecznie nawilżone, by oczy nie wysychały nadmiernie, ponieważ przez to szybciej się męczą, a może to również prowadzić do powstania zespołu suchego oka. W celu nawilżania powietrza można stosować na przykład specjalne nawilżacze, bądź - jeśli nie chcemy w takowy inwestować - rozwiesić mokry ręcznik na kaloryferze. Powietrze nie powinno być zadymione, ponieważ to też negatywnie wpływa na oczy, dlatego palacze powinni wychodzić na papierosa na zewnątrz lub do oddzielnych pomieszczeń.

Ważne też jest, by dostarczać do organizmu odpowiednich składników mineralnych. Dla prawidłowego działania wzroku niezbędne są antyoksydanty, które niwelują szkodliwe działanie wolnych rodników. Takim antyoksydantem jest na przykład luteina, którą można przyjmować w postaci suplementów diety. Powinno się jeść dużo owoców i warzyw, które są bogatym źródłem wszelkich witamin, nie tylko tych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania wzroku. Na oczy korzystnie wpływają karotenoidy, występujące w zielonych oraz pomarańczowych owocach i warzywach. Zauważono, że osoby spożywające dużo szpinaku czy marchwi mają mniej problemów ze wzrokiem aniżeli te, które od tych roślin stronią.

Kiedy nasze oczy są zmęczone, czujemy pod powiekami nieprzyjemne drapanie lub kłucie, jak gdyby dostało się tam jakieś ciało obce. Nie można wtedy trzeć oka, ponieważ to tylko jeszcze bardziej je męczy, a należy przerwać uciążliwe dlań czynności. W takim przypadku dobrze zadziała okład z torebki zaparzonej herbaty ziołowej - na przykład rumianku - położony po ostudzeniu na zamkniętą powiekę.
Powinniśmy też porządnie się wysypiać, gdyż zauważono, iż oczy bardziej się męczą, kiedy jesteśmy niewyspani.
jak żyć zdrowo


1 komentarz:

  1. Bardzo fajny artykuł ja polecam jeszcze suplement diety Pani w aptece poleciła vitrum vision cena spoko wystarczy brać jedną tabletkę dziennie i dostarcza się oczom wszytskim niezbędnych witamin i minerałów dodatkowo chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i promieniowaniem UV.

    OdpowiedzUsuń