18.06.2013

Zdrowie na ostro

                  

To, co jest smaczne, może także być zdrowe. Pikantne przyprawy, które nadadzą pełniejszy smak naszym potrawom, mają też korzystne dla zdrowia właściwości. Na przykład ostryż - zwany także kurkumą - który jest używany jako przyprawa do wielu potraw, w Indiach cieszy się sławą środka przyśpieszającego gojenie się ran oraz niwelującego niestrawność żołądka. Odkryto także, że ma silne działanie przeciwwirusowe, przeciwgrzybicze oraz przeciwbakteryjne. Są także głosy za tym, iż ostryż można wykorzystać przy leczeniu cukrzycy. Poza tym trwają badania mające na celu wykazanie, iż kurkumina – związek zawarty w kurkumie – ma właściwości antynowotworowe. W Indiach bowiem, gdzie do potraw dodaje się duże ilości curry, którego głównym składnikiem jest właśnie kurkuma, zanotowano o wiele mniejszą zachorowalność na niektóre rodzaje raka.

Cynamon natomiast jest przyprawą bogatą w magnez, żelazo oraz olejki eteryczne zawierające substancje aktywne. Połączenie tych związków jest sprawdzone w dietach dla osób cierpiących na cukrzycę typu 2. Odrobina cynamonu spożywana każdego dnia pomaga zmniejszyć poziom cukru we krwi. Oprócz tego cynamon przeciwdziała infekcjom, dzięki swojemu antybakteryjnemu i antygrzybiczemu działaniu.

Czarny pieprz jest silnym antyoksydantem. Wspomaga także trawienie i zmniejsza ryzyko wystąpienia zatruć pokarmowych. Natomiast pieprz kajeński (tzw. cayenne) wykorzystywany jest do leczenia bólów brzucha, chorób układu krążenia czy bólów reumatycznych. Płukanie gardła pieprzem cayenne rozpuszczonym w wodzie może także pomóc w zwalczeniu bólu gardła. Przyprawa ta wspomaga również pracę układu odpornościowego, układu pokarmowego (lecząc wrzody przewodu pokarmowego) oraz układu krążenia – obniża cholesterol, zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca i udaru mózgu. Pieprz cayenne wykazuje właściwości bakteriobójcze, może też zapobiec niektórym rodzajom zatrucia pokarmowego. Wspomaga on też proces trawienia, likwidując wzdęcia.

Jak zatem widać, można „ostro” zadbać o swoje zdrowie. Oczywiście pamiętać przy tym trzeba, że we wszystkim konieczny jest umiar – mimo, iż wymienione przyprawy mają zdrowotne właściwości, to nie należy spożywać ich w nadmiarze. Dobrze na nas wpłyną tylko w ograniczonej ilości.
zdrowy tryb życia

1 komentarz:

  1. Uwielbiam ostre jedzenie! Fajnie, że ktoś zadbał o mnie i stworzył taki przepis :)

    OdpowiedzUsuń