12.07.2013

Olej lniany dla zdrowia

                  
Dawniej olej lniany stosowany był powszechnie w przemyśle spożywczym – jako tłuszcz jadalny. Z czasem jednak stracił swą popularność ze względu na dość wysoką cenę produkcji. Jednakże kiedy odkryto jego zdrowotne właściwości, olej lniany znów wrócił do łask. Obecnie produkt ten ma wiele zastosowań. Wykorzystuje się go na przykład w przemyśle farmaceutycznym – do produkcji maści leczących odmrożenia i oparzenia; plastrów oraz mydeł. Olej lniany jest dodawany także do produktów spożywczych, a w niektórych regionach stanowi główny składnik potraw postnych. Produkuje się także suplementy diety oparte w głównej mierze na oleju lnianym. Olej ten, jako, że wykazuje działanie regenerujące i przeciwzapalne, ma zastosowanie także w kosmetyce - jako dodatek w olejkach do ciała.

Olej lniany swoje właściwości zdrowotne zawdzięcza obecności kwasów wielonienasyconych omega-3. Kwasy te hamują starzenie się organizmu, wpływają korzystnie na utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu, są budulcem tkanki mózgowej (60% mózgu to właśnie kwas omega-3). Regulują też przyrost tkanki tłuszczowej, zatem olej lniany jest zalecany również dla osób chcących zrzucić parę kilo. Badania wykazały także, że olej lniany – dzięki temu, iż obniża przyrost komórek nowotworowych – znacznie zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Stosuje się go nie tylko w przeciwnowotworowej profilaktyce, lecz także w leczeniu tej choroby.

W naszej diecie przeważnie dostarczamy do organizmu zbyt dużo kwasów omega-6 oraz omega-9, a stanowczo za mało omega-3. Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędna jest jednak równowaga pomiędzy tymi kwasami. Należy więc uzupełniać niedobór omega-3, a najlepiej do tego nadaje się właśnie bogaty w nie olej lniany. Równowaga pomiędzy kwasami omega-3, omega-6 oraz omega-9 ma dobry wpływ na układ krążenia i serce – olej lniany zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału czy miażdżycy. Wzmacnia także nasz układ odpornościowy oraz hamuje procesy zapalne. Wpływa również pozytywnie na urodę – nawilża skórę od wewnątrz i niweluje oznaki jej starzenia.

Jak spożywać olej lniany? Można korzystać z suplementów diety opartych na jego bazie i zawierających kwasy omega-3, lecz można także pić go bezpośrednio. Zalecana dzienna porcja oleju lnianego to od 2 do 6 łyżek stołowych. Dawka ta jest zależna od masy ciała i diety. Olej najlepiej jest spożywać podczas posiłku. Można także dodawać go do potraw, jednak dopiero po smażeniu czy gotowaniu, gdyż podczas obróbki cieplnej traci on swoje właściwości. Tak więc najzdrowiej jest spożywać go na surowo i na zimno.

Jednak nie każdy rodzaj oleju lnianego wpływa korzystnie na stan zdrowia. Ostatnimi czasy bowiem coraz częściej oleje poddaje się procesowi rafinacji, w wyniku czego powstaje czysty chemicznie tłuszcz, którego zawartość kwasów omega-3 wynosi zaledwie około 5%. Dzięki temu jego termin ważności znacznie się wydłuża, ale za to traci on swoje zdrowotne właściwości. Olej taki zamiast poprawiać stan naszego zdrowia, tylko go pogarsza. Jedynie oleje tłoczone tradycyjnie wpłyną korzystnie na zdrowie, gdyż zawierają mnóstwo minerałów, które początkowo zawarte były w wytłaczanym ziarnie. Nie należy zatem wybierać takiego oleju, który poleży jak najdłużej na naszej półce – lepiej zrobimy kupując olej z krótką datą ważności. Być może nie zdążymy go w całości wykorzystać nim się przeterminuje, ale przynajmniej skorzysta na tym nasze zdrowie!
jak żyć długo i zdrowo

0 komentarze:

Prześlij komentarz