15.11.2013

Czy pieczywo jest zdrowe?

Pszenica jest głównym pożywieniem ludzi na całym świecie. Śniadania oraz kolacje najczęściej stanowi chleb, który zrobiony jest właśnie z pszenicy. Jeśli natomiast nie chleb, to płatki śniadaniowe, których skład często także jest bogaty w to zboże. Makarony, ciasta, pizza, naleśniki, pierogi – spożywane przez nas najczęściej w porze obiadu – także zawierają dużo pszenicy. W rezultacie pochłaniamy ją niemal przy każdym posiłku. Niestety, wbrew ogólnej opinii, wcale nie wychodzi to nam na zdrowie. Żywienie się pszenicą powoduje bowiem wiele schorzeń, takich jak otyłość, cukrzyca, choroby serca czy wiele innych, a my nawet nie zdajemy sobie sprawy, co jest ich przyczyną.

Pszenica jest teraz zupełnie inna, niż była kiedyś - choćby jeszcze w pierwszej połowie XX wieku. Wtedy była naturalnym zbożem, lecz o wiele trudniej się ją hodowało. Dawała też mniejsze plony. W wyniku licznych hybrydyzacji ludziom udało się genetycznie zmodyfikować pszenicę, a w efekcie powstało obecne, bardzo łatwe w uprawie i wysokowydajne zboże. To sprawiło, że pszenicy mamy teraz w bród, lecz niestety nie jest ona stworzona przez naturę. Organizm nasz, kiedy zbyt często żywimy się zmodyfikowaną pszenicą, zaczyna się buntować. Występują przez to częste stany zapalne, bóle brzucha, zaburzenia tarczycy oraz alergie. Stwierdzono natomiast, że u wielu osób po odstawieniu produktów pszenicznych, wymienione wyżej schorzenia „magicznie” ustępowały.

Dlaczego pszenica wpływa tak negatywnie na zdrowie?
Kiedy pożywimy się pszennym produktem, znacznie podnosi się poziom glukozy w naszym organizmie. Pieczywo podnosi ten poziom bardziej nawet, niż sam cukier. To z kolei powoduje znaczny wzrost produkcji insuliny, umożliwiającej glukozie wchłanianie się i zmianę w tłuszcz. Regularne wzrosty i spadki zawartości glukozy oraz insuliny w organizmie sprawiają, że nadmiar tłuszczu gromadzi się w regionach brzucha. Wątroba także staje się przetłuszczona, tak jak trzustka, nerki, serce oraz jelita. Zwiększona ilość tłuszczu z kolei powoduje, że komórki coraz słabiej reagują na insulinę, przez co musi być jej produkowane jeszcze więcej. Powstaje błędne koło, które samo napędza zbyt wytężoną pracę wielu narządów i nadmierną produkcję niepotrzebnych pierwiastków. W gruncie rzeczy prowadzi to do otyłości, cukrzycy oraz pogorszenia pracy serca. Wysoki poziom glukozy w organizmie sprawia także, że odkładają się w nim zbędne substancje, które go zaśmiecają. W efekcie prowadzi to do przedwczesnego starzenia się tkanek.

Udowodniono także, że produkty pszeniczne mogą w swoisty sposób uzależniać. Dzieje się tak, gdyż po spożyciu pszenicy do mózgu docierają egzorfiny, które odpowiadają za poczucie szczęścia. Przez to wciąż mamy ochotę na jedzenie, w którego składzie znajduje się pszenica.

Na szczęście jednak można żywność pszeniczną wyeliminować ze swojej diety, a przynajmniej znacznie ograniczyć jej spożycie. I nie jest to wcale – wbrew pozorom – takie trudne. Wystarczy zamienić pieczywo, makarony, ciasta i podobne potrawy na jaja, ryby, warzywa, owoce, mięsa, orzechy, grzyby czy sery. Jest naprawdę wiele rodzajów żywności nie zawierającej w swym składzie pszenicy. Potrawy bez-pszeniczne mogą być nawet smaczniejsze. Często nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak wiele pysznych posiłków można przyrządzać, nie mieszając do nich tego zboża. Po odstawieniu pszenicy nasza dieta może stać się bogatsza, jeśli się postaramy to także smaczniejsza, a na pewno okaże się zdrowsza!

Skoro pszenica tak niekorzystnie wpływa na zdrowie, to dlaczego uważa się ją za niezbędną w naszej diecie i spożywa się jej aż tyle?
Jest to po trochu sprawa przyzwyczajenia sprzed lat, kiedy to pszenica była zbożem naturalnym, ludzie jedli jej dużo i nie wpływała ona niekorzystnie na stan zdrowia. Z drugiej strony jest to „zasługa” światowej medycyny, która rządzona jest przez politykę, a tej nie byłoby na rękę, gdyby spożycie pszenicy gruntownie spadło. Tak więc produkty pszeniczne – dla zmylenia opinii publicznej – zostały wprowadzone do piramidy żywieniowej, aby ludzie myśleli, że powinni jeść dużo żywności zawierającej to zboże. Dzięki temu produkcja pszenicy wciąż jest na całym świecie ogromna, a producenci – którzy mają ogromne wpływy w świecie polityki – zarabiają na swoim zbożu wielkie pieniądze. Tak więc widać, że zalecenia wielkiej medycyny nie zawsze muszą być prawdziwe i takie korzystne, jakby się wydawało.
dbam o zdrowie, czy pieczywo jest zdrowe, chleb, zdrowe życie, zdrowy tryb życia, jak żyć zdrowo, jak żyć długo, zdrowe porady
Dr William Davis w swojej książce udowadnia, że obecnie uprawiana pszenica jest szkodliwa dla zdrowia. Jest ona hodowana tak, by rodziła jak największe plony i przynosiła zyski, lecz nie jest to już naturalne zboże. W Książce Davis analizuje historię spożywania pszenicznych produktów i ukazuje zmiany, jakim te produkty ulegały. Zobacz najlepsze oferty kupna tej książki - Dr William Davis - Dieta bez pszenicy. Jak pozbyć się pszennego brzucha i być zdrowym.

1 komentarz:

  1. Ja zrezygnowalam z jedzenia produktow w ktorych jest pszenica a szczegolnie pieczywo i ciasta.W domu nie mam maki pszennej.Spadla mi waga i czuje sie lepiej.Sporadycznie zjem gotowy prodkt z pszenica.

    OdpowiedzUsuń