02.01.2014

Zdrowe spacery

Często nie zdajemy sobie sprawy, skąd biorą się różne dolegliwości. Odczuwamy bóle, jesteśmy przewlekle zmęczeni i myślimy, że nie da się na to nic poradzić. Na szczęście jednak w wielu przypadkach nie jest to prawdą. Duża ilość schorzeń bierze się z niedoboru ruchu, z niedotlenienia organizmu, ze stresu. Często całe dnie spędzamy w pozycji siedzącej, w dodatku w niedostatecznie dotlenionym pomieszczeniu. Na pewno nie wpływa to korzystnie na nasze zdrowie. Sposobem na to mogą być ćwiczenia fizyczne, uprawianie sportów lub choćby zwykłe, długie spacery. Spacer jest bowiem bardzo dobrą formą aktywności fizycznej.

Chodzenie jest dla człowieka naturalną formą przemieszczania się. W dawnych czasach, kiedy ludzie przemieszczali się głównie na własnych nogach, nie istniały obecne choroby cywilizacyjne, które często biorą się właśnie z braku ruchu. Dlatego, jeśli mamy taką możliwość, zastanówmy się, czy nie korzystniej dla naszego zdrowia byłoby chodzić do pracy na piechotę, zamiast dojeżdżać samochodem?

Zaletą spacerów jest to, że ta forma aktywności fizycznej nie wymaga stosowania żadnych specjalistycznych sprzętów, jak na przykład uprawianie niektórych sportów. Wystarczy odpowiednio dobrana – w zależności od pogody – odzież, i już możemy ruszać przed siebie! Podczas spaceru nasz organizm dotleni się nie mniej, niż gdybyśmy stosowali wymagające więcej wysiłku formy aktywności fizycznej. Dlatego, jeśli nie mamy ochoty czy możliwości biegać bądź uprawiać innych sportów, warto zamiast tego wyjść na wieczorny, długi spacer. Organizm nasz dotleni się, dzięki czemu będziemy w nocy lepiej spać.

Spacerując regularnie możemy także zrzucić zbędne kilogramy. Podczas długiego marszu spalimy tyle samo niepotrzebnych kalorii, co uprawiając bardziej męczące sporty przez tyle samo czasu. Wolne, spokojne spacery także pozwolą nam pozbyć się nadmiaru kalorii. Oprócz tego spacerując możemy się odstresować oraz poprawić swój nastrój, gdyż chodzenie powoduje uwalnianie się endorfin. Przemieszczając się pieszo poprawimy swoją kondycję, krążenie oraz wydolność serca, a także wzmacniamy mięśnie nóg i pośladków. Skorzysta na tym również skóra, która dzięki przebywaniu na świeżym powietrzu nabierze promiennych kolorów.

Wystarczy co drugi dzień wybrać się na półgodzinny spacer, by znacznie zredukować ryzyko wystąpienia miażdżycy tętnic wieńcowych. Jeszcze lepiej jednak wpłyną na nas codzienne spacery. Sami możemy dobrać sobie ich czas oraz tempo. Najlepiej, byśmy chodzili swoim naturalnym krokiem. Najlepszym miejscem do spacerowania jest las – wśród drzew, dzięki którym możemy oddychać czystym, rześkim powietrzem. Ogromną zaletą spacerów jest także to, że możemy się na nie wybierać zawsze – niezależnie od wieku oraz kondycji fizycznej. Jest to naprawdę dobry, łatwy i przyjemny sposób na utrzymanie się w dobrym zdrowiu.
jak żyć zdrowo, dbam o zdrowie

5 komentarzy:

  1. Super jest Twój blog, właśnie czegoś takiego szukałem. Mam nadzieję, że nie będziesz robić problemów z tego powodu, że dodam Cię do mojej listy blogów, na których się wzoruję. Czekam na następne, ciekawe wpisy, pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy wpis i co warte zauważenia opowiada o najprostszej rzeczy dostępnej dla każdego - spacerze! Zamiast wszędzie wozić dupsko wystarczy się przejść :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wykorzystuję każdą okazję, by spacerować, dla zdrowia (do pracy jeżdżę samochodem i nie da się tego wyeliminować). Przyznam jednak, że impulsem do zwiększenia częstotliwości spacerowania, było zmierzenie któregoś dnia krokomierzem ile przeszłam -wówczas okazało się, że prowadzę mniej aktywny tryb życia, niż myślałam. W ogóle mam wrażenie, że wydaje nam się, że ruszamy się więcej niż jest w rzeczywistości.

    P.S. Polecam też nieunikanie schodów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Trening na schodach jest czymś cudownym :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja codziennie staram się spacerować godzinkę, a później jeszcze trening na siłowni

    OdpowiedzUsuń